Köpvillkor



KÖPINFORMATION

Alla priser är angivna i svenska kronor och är inklusive 25% moms.

Priserna kan variera då silverpriserna kan förändras.

Är du under 18 år måste du ha tillstånd av målsman för att handla hos elinahultstrand.se

När du handlar på internet handlar du på distans. Mer om vad det finns för lagar kring distansköp hittar du här: Konsumentverket (öppnas i nytt fönster)

Misstänker jag ett bedrägeri, förbehåller jag mig rätten att häva ett köp och jag polisanmäler alla bedrägeriförsök.


ORDERBEKRÄFTELSE

När du genomfört ditt köp får du en orderbekräftelse till din mejl du har angivit. Det är VIKTIGT att beställningen är rätt! Ser du att det är en text som är felstavad kontaktar du mig direkt, smidigast är att vidarebefordra orderbekräftelsen och sedan skriva i mejlen vad som ska ändras, det mejlar du till elina@elinahultstrand.se

Det är JÄTTEVIKTIGT att du verkligen får din orderbekräftelse. Har du inte fått en, kolla din skräppost. Har du ingen orderbekräftelse kan det vara så att ordern/köpet inte är registrerat. Genomför du köpet med Klarna får du ett mejl av dem när du genomfört ditt köp.

Om du inte hör något av mig, sågar och filar jag för fullt och nästa gång du hör något är det när jag skickar din vara. Då får du ett mejl att produkten är skickad.


BETALNING

Du kan betala dina föremål på två olika sätt:

- Du betalar genom Klarna med de sätt de tillhandahåller.

- Du, förskottsbetalar till mig via Swish: 123 365 72 77

VIKTIGT när du betalar med Swish är att du skriver ORDERNUMMER OCH NAMN i meddelandet. Har du inte betalt inom 7 dagar makuleras beställningen. Jag påbörjar beställningen jag när jag har fått betalningen och då får du ett mejl som bekräftelse att du har betalat in. 


FRAKT OCH LEVERANS

Fri frakt gäller för hela köpet inom Sveriges gränser

Leverans utanför Sveriges gränser kontaktar ni mig för mer prisinformation.

Avhämtning i Ljungbyhed kan göras. Dock hör ni av er till mig och vi kommer överens om ett datum och tid. Vänligen respektera att jag inte kan vara tillgänglig alltid. Betalning vid hämtning ska ha varit gjort via de betalsätten som finns i webbutiken.

Jag skickar Rekommenderat med Postnord. Detta innebär att det är du som kund hämtar ut det med legitimation. När ditt paket är framme vid ditt närmsta Postnordombud kommer du får en avi via sms, om du har fyllt i ditt mobilnummer. Annars kommer det via din e-post eller vanligt brev.

Om du ser att ditt paket är skadat, gör en skadeanmälan direkt till Postnord. Hämta inte ut ett skadat paket!

Har du hämtat ut och öppnat ditt paket och det är skadat av den art att den kan hänföras till transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan.

Om du inte hämtat ut ditt paket innan det går i retur, debiterar jag dig 300 svenska kronor.


Tillverkningstiden tillsammans med leveranstiden är ca 2-4 veckor beroende på vad du har gjort för beställning.



REKLAMATION

Om det skulle vara att produkten du har köpt av elinahulststrand.se är skadad på något sätt när du har mottagit varan, hör du av dig till mig direkt. Jag kontrollerar produkten innan jag skickar iväg den så den är i toppskick och redo för att användas direkt.

Vid reklamation hör du av dig till mig på elinahultstrand.se innan några åtgärder görs.


ÅNGERRÄTT

Skulle du motförmodan inte vara nöjd med din beställning har du full ångerrätt, returrätt eller bytesrätt i 14 dagar efter att du mottagit din produkt (ångerrätten gäller från den dagen du har fått avisering att den är hos ditt fraktombud). Produkten ska enbart vara testad. Om produkten inte är i samma skick som när jag skickade den gäller inte ångerrätten.

Undantag från ångerrätten enligt §11 Lag (2014:14):

Varor som tillverkats enligt kundens anvisningar eller som annars fått en personlig prägling. Med andra ord gäller inte ångerrätten för smycken och bruksföremål med text som kopplas till dig, egen design eller där din personliga prägel satts. Därför är det extra viktigt att du själv kontrollerar att exempelvis namn och egendesignade föremål verkligen är rättstavade!


Om du ångrat/vill returnera en vara står du för frakten och att varan kommer säkert tillbaka till elinahultstrand.se. Om inte paketet kommer till mig, står du för produktens värde. Produkten ska vara intakt och packad som du fick den när du returnerar den.

Du meddelar mig innan du skickar tillbaka din produkt till mig på mejl info@elinahultstrand.se.

Returer som skickas mot postförskott eller efterkrav utlöses ej.

Har du betalt innan du gör en retur, så betalar jag tillbaka summan inom 30 dagar från att jag fått ett bankkonto där jag kan sätta in pengarna.


Returadress:

Elina Hultstrand Design

Brohuset 480

264 53 Ljungbyhed


Skickar ni returen till någon annan adress anses den inte som giltig och godkänns därmed inte.


SPECIALBESTÄLLNING

Jag gör beställningar efter din egna design, utefter lite tips och råd från mig. Vid mer information om hur vi går tillväga mejlar du mig på elina@elinahultstrand.se ange ”Specialbeställning” i ämnesraden.


FORCE MAJEURE

Elinahultstrand.se (Elina Hultstrand Design) är befriade från påföljd av underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriade omständigheter enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriade omständigheter skall anses bland annat myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof.

I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc., onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.


GDPR och BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER

För att handla hos mig behöver du lämna dina personuppgifter som används för att kunna fakturera, leverera och informera gällande dina köp. Dessa uppgifter registreras i slutna system, kund har du rätt att ta del av den information som finns registrerad om dig enligt GDPR (The General Data Protection Regulation). Du har alltid rätt att begära att dina uppgifter raderas och att få felaktiga uppgifter rättade. Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).


Genom att handla hos Elina Hultstrand accepterar du min dataskyddspolicy och min behandling av dina personuppgifter. Jag värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Jag varken säljer eller ger ut dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

Elina Hultstrand är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till mig som kund.


Nedan information är en summering av hur jag i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.


Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

Vilka uppgifter lagrar jag?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar jag ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. Dina uppgifter lagras så länge jag har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

Betalleverantör Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna Checkout samt förskottsbetalning via Swish och Bankgiro (Handelsbanken).

Fraktbolag För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste jag dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag jag samarbetar med är: Postnord


Ansvarig för dataskydd

Elina Hultstrand är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.


Så skyddar jag dina personuppgifter

Jag använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt.

Jag använder en svensk plattform, Quickbutik, som drivs av Quickbutik AB med säte i Helsingborg.


TVIST

Vid en eventuell tvist följer jag Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.